Mai tippjeink a mérési rendszerekről, illetve ezek kulcsfontosságú feltételeiről szólnak!
Új változtatások bevezetésénél elengedhetetlen egy hatékony mérési rendszer használata
A mérések:
1. Rövid távú mutatókkal is szolgálnak az egyes problémákra.
2. A folyamatoktól vagy emberektől érkező visszajelzéseket is figyelembe veszik.
3. A teljesítmény javítására fókuszálnak.
4. Segítségükkel a megfelelő módon járhatunk el egy-egy probléma kezelésekor.
Egy jó mérési rendszernek négy kulcsfontosságú feltétele van!
Az első a megfelelő környezet
Hatékony mérés egyedül a mérést támogató környezetben valósulhat meg - ez a környezet pedig nem más, mint a mérést övező vállalati kultúra, ami lehet informális vagy fenyítő jellegű, illetve ami nagyban függ a vezetők hozzáállásától és magatartásától is.
Ez utóbbi azért is kiemelten fontos, mert egy kedvezőtlen eredményekkel szolgáló mérés adataira fejlesztési lehetőségként kell tekinteni, nem pedig veszélyként, hiszen a problémák feltárása a cél, nem pedig azok elfojtása.
A második feltétel a fókusz
Mindig csak a szükséges folyamatokat mérjük és koncentráljunk a mérésekkel a problémás területekre. Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy nem kell mindig mindent mérni, azonban ha mérünk valamit, akkor az így kapott adatokra teljes mértékben támaszkodhatunk is, hiszen ténylegesen csak az adott problémára fókuszáltunk, és nem torzult az eredmény más zavaró vagy oda nem illő folyamatról kapott adat miatt.
A harmadik feltétel az integrálhatóság
Fontos, hogy a meglévő folyamatokhoz könnyen hozzá lehessen igazítani, illetve, hogy ezekből az adatokat könnyen ki tudja nyerni.
Lean kontextusban ez azt jelenti, hogy a mérési rendszer segítségével a meglévő áramlási folyamatok fenntarthatóak és esetenként könnyen átszervezhetőek legyenek, illetve szükség szerint akár új folyamatokat is létre lehessen hozni a mérés hatékonyságának növelésére. A méréseknek minden esetben összehangoltnak, kiegyensúlyozottnak és alkalmazkodónak kell lenniük!
A negyedik feltétel pedig az interaktivitás
A mérési eredmények feldolgozásának real-time, tehát azonnal meg kell történnie, mivel mindenképpen egy kétirányú interakcióként kell működnie a rendszernek. A mérési pontok felállítása a teljes mérési folyamatnak csak egy kis része, a hangsúly minden esetben azon van, hogy a kapott adatokat hogyan használjuk fel, hogyan elemezzük, illetve, hogy mindezt milyen reagálási idővel tesszük meg (a legjobb megoldás erre egy napi rendszerességű egyeztetés például a teljes működést lefedő központi kommunikációs táblánál).