BME Lean LOGISZTIKA

A blog szerkesztői logisztikai rendszertervező mérnökök, akik a klasszikus logisztikai folyamatfejlesztési eljárásokat ötvözik a lean menedzsment filozófia elveivel és módszereivel!

Facebook fanbox

Mizusumashi #3: a vízipók-rendszer fejlesztése és eszközei

2012.04.26. 12:55 Antal Norbert

Folytatjuk cikksorozatunkat a mizusumashikról, azaz a vízipókokról – a mai cikkben részletesen körbejárjuk a vízipókok eszközeit és a vízipók rendszer fejlesztési lehetőségeit!

A vízipókok eszközei
1. Kézikocsi
Ha a kézikocsi manuális, akkor fél kézzel is könnyen manőverezhetőnek kell lennie, valamint lehetővé kell tennie, hogy a vízipók folyamatosan olvashassa és ellenőrizhesse az utántöltési listáját a túrája közben. Emellett arra is alkalmasnak kell lennie, hogy könnyen áthelyezhetők legyenek róla az alkatrészek a gyártósor felőli ellátó asztalra – mivel az alkatrészek adagokban kerülnek leszállításra, a vízipóknak a kézikocsiról könnyen át kell tudni adnia az operátornak a csomagokat kirakodáskor. A kézikocsit az operátor szemszögéből kell megtervezni a használhatóság szempontjából: az alkatrészeket a hibák elkerülése érdekében összeszerelési sorrendbe kell rendezni, méghozzá olyan irányba rendezve, ami minimalizálja az operátor mozgási szükségletét (hiszen az veszteség). Ha a kézikocsi mechanikus, olyannak kell lennie, hogy a vízipók a nélkül tudja be- és kirakodni az alkatrészeket, hogy le kellene szállnia a járműről.
2. Kiszedési lista
A listának egyértelműen tartalmaznia kell, hogy melyik folyamathoz mit kell leszállítani az egyes ciklusidőkben. A listának könnyen olvashatónak kell lennie, és olyan kialakításúnak, hogy a vízipók könnyen és hibák nélkül tudja kiválasztani az alkatrészeket a készletek közül (a BOM-lista a legjobb példája annak, hogy milyen NE legyen a lista): legyenek nagyobb helyközök, és a számoknak is nagynak és könnyen olvashatónak kell lenniük. Sok cég referenciaszámot használ a kiszedési listán, így megkülönböztetve az alkatrészek számait ezektől, ezzel is csökkentve a hibázási lehetőséget.
3. Tároló polcok
A raktárban lévő tároló polcoknak legalább 1,2 méter magasan kell lenniük a földtől, ezzel garantálva a lehető legjobb láthatóságot. Az alkatrészek készleteit hátulról kell feltölteni, és elölről kell kirakodni. A vízipóknak nem szabad sem a vállánál magasabbra nyúlnia, sem pedig lehajolnia az egyes alkatrészek beszerzésekor.
4. Gyártósor felőli ellátó asztal
Lehetővé kell tenni, hogy az alkatrészeket egyszerűen lehessen átrakodni a kézikocsiról az asztalra. Csak annyi szabad helyet kell azon hagyni, amennyi egyetlen adagnak elég – ezzel is megelőzve azt, hogy az operátor előre „betárazzon”, hiszen ez nehezebbé tenné az operátor várakozási idejének észlelését.
5. Utántöltésre használt tároló egység
Nagyon fontos figyelmet fordítani az egyes folyamatok kezelhetőségére és minőségére is. Használjuk a tárolókat a vízipók munkaütemének meghatározására, hiszen az üres vagy a teli tároló elindítja, vagy éppen megállítja a vízipók munkarendjét.

A vízipók rendszer fejlesztése
1. lépés: azonosítsuk, hogy melyik gyártási folyamatnak van szüksége vízipók-támogatásra. Ne felejtsük el, hogy az adagok egyesével történő, az ütemidőhöz igazított szállítása az alapelv.
2. lépés: azonosítsuk azokat az alkatrészeket, melyeket a vízipóknak le kell szállítani az egyes operátorok számára.
3. lépés: ellenőrizzük le a kézikocsi és a tároló polcok beállítását. Úgy helyezzük el az alkatrészeket a polcokon, hogy a vízipók könnyen hozzájuk férjen, és könnyen át is tudja rakni a kocsijára, amikor az operátorok számára el kell szállítania azokat.
4. lépés: figyeljünk a szabad terekre, jól állítsuk be a polcokat, és a készleteket pozícionáljuk a folyamatokhoz minél közelebb, de csak oly módon, hogy ne korlátozzák az operátor mozgásterét, vagy a szupervizor látóterét.
5. lépés: alakítsunk ki utántöltésre használt tároló egység(ek)et.
6. lépés: alakítsunk ki gyártósor felőli ellátó pontokat, és alakítsunk ki ellátó asztalokat, ha szükséges. Olyan helyre tervezzük őket, ahol az operátor a lehető legkönnyebben férhet hozzájuk.
7. lépés: építsünk vagy szerezzünk be egy kézikocsit a vízipók számára.
8. lépés: határozzuk meg a műveletközi készletek sztenderd méretét a gyártósorra és a vízipók ciklusidőkre.
9. lépés: tervezzük meg az utántöltési listát, és az ezeket előállító rendszert is.
10. lépés: határozzuk meg azokat az alkalmazottakat, akik vízipókokká válnak. Olyan operátorok közül válasszunk, akik már több területen bizonyítottak, és akikből megfelelő vezető vagy csoportvezető lenne.

Összefoglalás
A vízipók összes eszközét úgy kell kialakítani, hogy az egyszerre tegye hatékonyabbá az operátor munkáját, és a vízipókéban is a lehető legkevesebb veszteséges elem legyen. A kézikocsija legyen úgy kialakítva, hogy mozgás közben is tudjon foglalkozni a listájával, aminek a kialakítása is segítse ezt. Az áruk tárolásakor és átadásukkor is minél kevesebbet kelljen mozogni, ez már a tárolási – csomagolási rendszer feladata is. A vízipók rendszer megtervezése és folyamatos fejlesztése a lean elveknek megfelelően történjen!

Szólj hozzá!

Címkék: mizusumashi cikksorozat

A bejegyzés trackback címe:

https://leanlogisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr234474641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.




süti beállítások módosítása