A cikksorozatunk ötödik és egyben utolsó részében az ötletrendszerek általános buktatóit szedtük össze, egy kis nemzetközi segítséggel (www.gembapantarei.com)
Lássuk, mi lehet az oka annak, hogy egy jó dolgozói ötlet, vagy gondolat el sem jut a vezetőig?
- Sokáig tartó és bonyolult engedélyezési folyamat.
- Hosszú az engedélyezetlen ötletek listája (a törekvés a mennyiségre irányul és nem a minőségre, illetve az előző két szempont következménye).
- Kevesebb, mint az ötletek 99%-a van megoldva (nem megfelelő az ötletrendszer vezetői támogatása).
- Nem kaizen ötletek kerülnek beadásra (pl.: legyen több a fizetés, a büfében lehessen sört is venni, mert az könnyebbé teszi a munkavégzést).
- Névtelenül is lehet ötleteket beadni.
- Rossz javadalmazási rendszer (aránytalan az ötlet/díj viszony).
- Csak pénzt lehet kapni a jó ötletért.
- Hiányzó vagy helytelen az ötletrendszer ismertetése és támogatás a menedzsment részérő.
- Nincs idő az ötletek kidolgozására és bevezetésére (mert az egészet nem vesszük komolyan).
Végül, néhány eredményt szeretnék ismertetni, olyan cégek ötletrendszereinek eredményeiről, ahol milliós nagyságrendű megtakarításokat értek a dolgozói javaslatok:
"Az American Airlines egy új Boeinget tudott venni a beérkező ötletek hasznából, a BMW-csoport 57 millió eurót, az SAP pedig 5,2 millió eurót takarított meg egy év alatt a dolgozói innovációk becsatornázásával. Az összeg 193 ötlet hasznát jelenti, azaz körülbelül minden tizedik javaslatot valósítottak meg tavaly. Az összes beérkezett ötletért pedig 150 ezer eurót fizetett ki munkatársainak a cég, amely minden költséggel együtt közel hatszoros megtérülést jelent az innovációk javára." (www.napi.hu)