Mai tippjeink a megfelelő vezetési képességről, illetve a jó vezetők kompetenciáiról és feladatairól szólnak!
A megfelelő vezetés képessége az egyéni készségeknek, a hozzáállásnak, az akaraterőnek és a motivációnak egy sajátos elegye
Egy jó vezető:
1. Megvalósít dolgokat.
2. Egyben mentor és tanácsadó is.
3. Megbecsült és követik az emberek.
4. Egyértelmű céljai vannak.
5. Megállás nélkül űzi a kitűzött célokat az akadályok és alkalmankénti negatív körülmények ellenére.
Vezetésével az alkalmazottak olyan célokat is elérhetnek, amiket korábban lehetetlennek tartottak. A vezetők fontos tulajdonsága még, hogy képesek túllépni a változástól való félelmen, illetve, hogy az egyes szituációkat tanulási lehetőségként fogják fel és oldják meg. Legfőképpen oktatással vagy tanácsadással, illetve motivációbeli támogatással és megfelelő kommunikációval viszik végbe a változásokat.
A jó vezetők fontosnak tartják az alkalmazottak fejlődését, és inkább megfelelően és határozottan terelgetnek, mint hogy vasmarokkal irányítsanak
Egy jó vezető:
1. Pozitív kapcsolatokat épít ki.
2. Egyenes és kritikákat fogalmaz meg, de mindezt jóindulatból teszi.
3. Nagyon jó megfigyelő.
4. Tudja, hogy hogyan kell jó kérdéseket feltenni, és az ezekre kapott válaszokat is megfelelően értékelni tudja.
5. Az egyén potenciálját növeli a teljesítménye bírálása helyett.
Csak a vezetők képesek megfelelően motiválni alkalmazottaikat, az alábbi három területen motiválhatnak eredményesen:
- A valahová tartozás érzésével: a csapatszellem építésével, megfelelő munkahelyi légkör kialakításával.
- Közös célok elérésével: minél nehezebb, annál nagyobb lesz a végén a megelégedettség érzése.
- Elismeréssel: dicsérettel, jutalommal, kiemeléssel, plusz díjazással.
A vezetők kiemelt feladata a változások irányítása és kommunikálása egyaránt
Fontos feladatuk, hogy támogassák az alkalmazottakat, megbeszéljék velük a problémákat és, hogy inspirálják is őket.
Egy jó vezető:
1. Nem fél tanácsot és felvilágosítást kérni.
2. Eltünteti az egyes feladatok és csoportok között meglévő „mi-ők”
3. határvonalat.
4. Magabiztos és nincsen szüksége egy „közös ellenségre” a csapat egységességének eléréséhez.
5. Támogatja a kreatív és innovatív ötleteket.
6. A hibákat tanulási lehetőségnek látja.