BME Lean LOGISZTIKA

A blog szerkesztői logisztikai rendszertervező mérnökök, akik a klasszikus logisztikai folyamatfejlesztési eljárásokat ötvözik a lean menedzsment filozófia elveivel és módszereivel!

Facebook fanbox

"Mindennapi lean" tippsorozat #5

2011.08.19. 11:57 Antal Norbert

Mai tippjeink a problémamegoldásról és az alkalmazott sztenderdek korszerűsítéséről szólnak!
 

A problémamegoldás három egyszerű lépése

1. Keressük fel fizikailag is a felmerült probléma forrását.
2. A probléma elemzésekor ne támaszkodjunk kizárólag jelentésekre vagy beszámolókra, vizsgáljuk meg a problémát közvetlenül mi magunk is.
3. A saját megfigyeléseinkkel kiegészítve készítsük el a problématérképet és fogalmazzunk meg javaslatokat a probléma elhárítására.

Nagyon fontos, hogy az operatív vezetők is bizonyos rendszerességgel bejárják a logisztikai folyamatok helyszínét, ezzel a sztenderdek betartását és a veszteségek keletkezését is ellenőrizni tudják problémamentes működés során is. Ez ösztönözni fogja az alkalmazottakat is arra, hogy folyamatosan figyeljenek a saját feladatkörükbe tartozó folyamatokra, ezáltal pedig egy-egy probléma felmerülésekor már ők is pontosabb megoldási javaslatokat tudnak megfogalmazni, ezzel a vezetők munkáját nagyban támogatva.



Problémamegoldáskor a vezetőknek a megfelelő kérdéseket kell minden esetben feltenniük az alkalmazottaknak

Az alkalmazottak megkérdezésekor az alábbi kérdésekkel lehet a legpontosabban meghatározni és megoldani a felmerült problémákat:
1. 1-2 mondatban foglalja össze a problémát.
2. A folyamatban pontosan hol található a probléma?
3. Mi okozhatta a problémát?
4. Mióta áll fenn?
5. Hogyan próbálta elhárítani a problémát?
6. Ki dolgozik még a problémán, és hogyan próbálja elhárítani?
7. Mit javasol?



A sztenderdeket folyamatosan és szisztematikusan korszerűsíteni kell, ellenkező esetben veszteségek fognak jelentkezni a működés során

Veszteséges működés leggyakrabban akkor alakul ki, amikor az alkalmazott sztenderdek nem tudnak folyamatosan alkalmazkodni a körülmények és feltételek változásaihoz.
A sztenderdizált működés akkor válik kevésbé hatékonnyá, amikor nem tartunk lépést az új technológiákkal, a megváltozott erőforrásokkal, vagy nem vesszük figyelembe az alkalmazottak által időben tett fejlesztési javaslatokat. Mihelyt valamilyen, a folyamatokat érintő változás következik be, az alkalmazott sztenderdet felül kell vizsgálni.
A következő tényezőkre érdemes kiemelt figyelmet fordítani:
1. A megrendelők vagy vevők által támasztott kereslet volumenéhez igazodó termelési vagy előállítási időre.
2. A feladatok elvégzése során alkalmazott munkafolyamatokra, a „best practice”-ekre.
3. A folyamatokhoz szükséges eszközökre és berendezésekre, melyek által lehetővé válik az elvárt termelési idő teljesítése, illetve az alkalmazottak hatékony munkavégzési képessége is ezektől függ.

 

Szólj hozzá!

Címkék: mindennapi lean tippsorozat

A bejegyzés trackback címe:

https://leanlogisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr593164684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.