BME Lean LOGISZTIKA

A blog szerkesztői logisztikai rendszertervező mérnökök, akik a klasszikus logisztikai folyamatfejlesztési eljárásokat ötvözik a lean menedzsment filozófia elveivel és módszereivel!

Facebook fanbox

Lean megoldások a logisztikában

2011.06.21. 13:12 Antal Norbert

A lean alapelvek szerint működő vállalatok egyik legfontosabb ismérve és a multiknál alapvető követelmény beszállítójuk felé a just-in-time (JIT) beszállítás, gyártás, elosztás. A JIT-elv megvalósítása újszerű partneri kapcsolat kialakítását teszi szükségessé az érintett vállalatok között, amelyhez szükséges a meglévő logisztikai rendszer fejlesztése.

A termelés intenzív fejlődése megköveteli a vállalat logisztikai rendszerének fejlesztését, amellyel számos hazai kis- és közepes vállalat (kkv) esetében találkozhatunk, amikor egy nagy megrendelővel kerülnek kapcsolatba. Ezekben az esetekben rövid időn belül megoldást kell találni a logisztikai folyamatoknak a megnövekedett termelői kapacitásokhoz történő illesztésére. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a beszállítónak igazodnia kell a megrendelő időszakosan nagymértékben (vagy drasztikusan) ingadozó igényeihez azzal párhuzamosan, hogy mára alapvető elvárás a JIT, mivel a multinacionális vállalatok többsége a lean elvek mentén igyekszik minimalizálni a készleteket.

Minimális készlet az ellátási láncban

Az ilyen típusú együttműködésekben két lehetőség van arra, hogy a megrendelő minimális készletekkel dolgozhasson: ha a vevői igény-előrejelzések pontosan fedik a valóságot, a beszállító pontosan tervezheti a termelést; ha a vevői igény-előrejelzések nem fedik teljes mértékben a valós volumeneket, a beszállítóknak a korábbi tapasztalatok, illetve az éppen aktuális készletfogyási adatok alapján kell terveznie a termelést, és pufferkészlet válik szükségessé, amellyel képes lesz teljesíteni az ad hoc jelentkező megrendelői igényeket is.

Jól megfigyelhető az úgynevezett ostorcsapás effektus ebben az esetben is, azaz a bizonytalansági tényezők hatására az ellátási láncban feleslegesen felhalmozott készletek kiiktatása, viszont ha továbblépünk az ellátási láncban a gyártóvállalat alapanyag-beszállítója felé, még szignifikánsabb a jelenség. Tehát, ahogy közeledünk a végfelhasználó felé az ellátási láncban, egyre inkább csökkenthető a készletszint, viszont a végfelhasználótól távolodva a vásárlói igények erős ingadozása miatt egyre inkább növekszik a készletezett minimális mennyiség.


Hazai kkv egy multicég beszállítója

Kéziszerszámokat tároló koffer
Kéziszerszámokat tároló koffer

A Star-Plus Műanyagipari Kft. saját széles termékválasztéka gyártása és forgalmazása mellett egyre több nemzetközi vállalat beszállítójává vált az utóbbi években. Egyik ilyen partnere a Robert Bosch Power Tool Kft., amelynek elektromos kéziszerszámok tárolására alkalmas koffereket gyárt. Egy hazai kkv-nak hatalmas lehetőség, de egyben kihívás is, hogy megfeleljen egy multinacionális cég által támasztott követelményeknek.

A Star-Plus Kft. két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a fröccsöntés terén, és a Bosch által támasztott beszállítói feltételeknek teljes mértékben megfelelnek minőségi alkatrészei. A raktározási technikai viszont fejlesztésre szorult a megnövekedett igények és JIT biztosítása miatt. A következő pontokban bemutatjuk a korábbi állvány nélküli tárolás gyengéit, illetve az újonnan fejlesztett technológiával megvalósítandó célokat.

FIFO rendszer modellezése
FIFO rendszer modellezése

Maradéktalanul érvényesül a FIFO elv
A fröccsöntött tárolótáskákat korábban állvány nélkül tömbösen tárolták. A Bosch számára viszont igényként merült fel a gyártási sorrendben történő termékfelhasználás. Ezért olyan megoldásra volt szükség, amelynek segítségével a gyártósorról legkorábban lekerült koffer kerül legkorábban a felhasználóhoz. 

A raktárterületet maximálisan kihasználható
A rugalmas vevői kiszolgáláshoz jelenleg 75 ezer koffer tárolását kell megoldani úgy, hogy egy EUR rakodólapon átlagosan 55 koffer helyezhető el. Ez 680 raklaphelyet igényel, két sor magasan, tömbösen tárolva. Mivel a beszállítónak nem volt ekkora egybefüggő tárolóterülete, ezért több helyiségben kellett tárolni a terméket, ami megnehezítette a gyors hozzáférést, valamint növelte a betárolási és kiszedési hibaszázalékot. Ezért olyan technológiai megoldást kellett találni, amely a rendelkezésre álló raktárterületen alkalmas a jelenlegi volumen FIFO rendszerű tárolására.

Tömbös tárolás anyagmozgatási folyamatai
Tömbös tárolás anyagmozgatási folyamatai

A lehető legrövidebb betárolási-kitárolási úthossz
Szintén a tömbös, több helyiségben történő tárolás következménye, hogy a betárolási és kitárolási út megtétele hosszú indokolatlan időt vett igénybe, amely hátráltatta a kiszállítási folyamatot. Az ábrán látható a termék útvonala (több helyiségben történő, tömbös tárolás esetén) a gyártósortól a teherautóra történő rakodásig. Pirossal jelöltük az eliminálható és zölddel a szükséges anyagmozgatási folyamatokat.

Átlátható rendszer, mind a targoncák, mind pedig a készletellenőrök számára
A tömbös tárolás egyik legnagyobb hátránya, hogy a komissiózást rendkívül lelassítja, ezáltal pedig a kiszedés gátja lehet a vevői igények ütemes kiszolgálásának.


Megoldás a gravitációs görgős állványrendszer

A feladatok átlátásával esett a választás a Laune Raktártechnika Kft. által forgalmazott görgőpályás raklapos tárolóállványra, amely ideális megoldásként kínálkozott a csatornánkénti azonos árucikkek nagy mennyiségű tárolására, gyors kezelésére. A gravitációs elven működő görgőpálya a tárolás mellett a rakatok szabályozott továbbítását is elvégzi. A bejárható rendszerrel szemben nagy előnye, hogy a targoncának nem kell behajtania a folyosókba, egyúttal lehetővé teszi a FIFO elv szerinti raktározást.

FIFO elv görgőpályás raklapos tárolóállvánnyal
FIFO elv görgőpályás raklapos tárolóállvánnyal

Az állványrendszer segítségével sikerült problémamentesen megvalósítani a kétórás milkrun köröket a mintegy 5 km távolságra lévő Bosch üzem és a Star-Plus Kft. gyártó telephelye között. Amíg korábban a 30 perces felrakodási időablakot csak nehezen lehetett betartani, jelenleg ugyanez 10 percet vesz igénybe, ami jelentősen megkönnyíti mind a kiszolgálószemélyzet, mind a teherautósofőr feladatait. A maximális helykihasználtságot szintén biztosítja a görgőpályás, raklapos állványrendszer, amelyben két sor magasan 672 EUR raklapot tárolhatunk.

A jelenlegi megrendelői igényekhez igazodva ennek a tárolókapacitásnak a beszállító csupán 70-80 százalékát használják ki, tehát a további növekedés számára is maradtak tartalékok a logisztikai rendszerben. Mivel az állványrendszer lehetővé teszi, hogy egy helyiségben tároljuk az összes készterméket, az anyagmozgatási útvonalak jelentősen csökkenek. Korábban egyetlen raklapnyi készáru 250–300 méteres úton jutott el a rakodási helyre, a raktározási hely áttelepítésével és a görgős állványrendszernek köszönhetően ez az útszakasz 60 méterre csökkent.


Tapasztalat

A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a hazai KKV-k számára szemléletmódbeli változást igényel egy multinacionális vállalattal való együttműködés. A növekvő termelési volumenekhez pedig a legtöbb esetben szükséges a jelenlegi logisztikai rendszer fejlesztése, erre alkalmas szakértői és technológiai támogatással!

Szólj hozzá!

Címkék: fejlesztés kkv logisztika lean

A bejegyzés trackback címe:

https://leanlogisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr373002901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.