BME Lean LOGISZTIKA

A blog szerkesztői logisztikai rendszertervező mérnökök, akik a klasszikus logisztikai folyamatfejlesztési eljárásokat ötvözik a lean menedzsment filozófia elveivel és módszereivel!

Facebook fanbox

City logisztikai megoldások Olaszországban

2015.04.15. 15:11 Takács András

A zsúfolt központok áruellátása minden nagyvárosban egyre komolyabb problémát jelent, de ennek kiküszöbölésére a most Rómában bevezetett koncepció akár más európai városok számára is megoldást nyújthat.

A városi áruáramlatok a teljes forgalomhoz képesti 10-15%-os részaránya, valamint lebonyolításuk - elsősorban forgalmi és térbeli zsúfoltságból adódó - technikai nehézségei egyre sürgetőbb igényt támasztanak hatékony citylogisztikai koncepciók kialakítására. Ennek alapja a „hagyományos”, feladási helyek szemszögével ellentétes szemlélet kialakítása. A leadóhelyek szempontjainak előtérbe helyezése lehetőséget ad az olyan problémák csökkentésére, mint a forgalmi utak túlterheltsége, a rakodási gondok és a szennyezés.

Ezek visszaszorítására Róma is tett már lépéseket, ahol dízel vagy benzinüzemi teherautókkal a történelmi központba csak 10 és 11:30 között engedélyezett az áruszállítás. Erre a szűk keretre kíván most megoldást nyújtani az FM Logistic, a zöld logisztika iránt elkötelezett nemzetközi logisztikai szolgáltató. A fenntartható fejlődést támogató csoport most az olasz Mag.Di fuvarozó céggel együttműködve fejlesztette ki a Cityloginnak nevezett koncepcióját.

n.jpg

Fotó: www.logisztika.com

A rendszer lényege, hogy külvárosi telephelyről hibrid és elektromos járművekkel valósítsa meg a városközpontba irányuló áruszállítást, miközben az önkormányzat „korlátozott forgalmú” területre behajtási engedélyt kibocsájtó szolgáltatáshoz is kapcsolódik.

A koncepcióval, melynek 5 járműve naponta 15 fordulóval 5000 üzletet szolgál ki, 20%-os energia-megtakarítást és jelentős CO2 és zajterhelés-csökkentést értek el. A járművek valós idejű kontrollját egy dedikált szoftverrel valósítják meg, mely a felrakodástól a szállítási útvonal optimalizálásig felügyeli a teljes ellátási láncot.

A hónapok óta tesztelt projekt már kísérleti fázisba lépett, amely szakasz nyár végéig folytatódik Rómában. A műszaki és pénzügyi sikerektől függően már felmerült a terv egyéb európai nagyvárosokba történő bevezetése is.

Olaszországban egyébként az Interporto di Padova logisztikai szolgáltató központ révén már 2004. óta működik a hasonló koncepciójú Cityporto szolgáltatás. Padova városellátásának lényege ugyanazokon az elveken nyugszik, mint a római tervezett: egy városhoz közeli konszolidációs központból környezetbarát járművekkel szállítják az árut a belváros korlátozott forgalmi övezetei felé.

nn.jpg

 Fotó:www.cityporto.it

Természetesen egyéb európai országokban is találkozhatunk már meglévő, városi áruszállítást optimalizáló kezdeményezésekkel. Ilyen például a Drezdában vagy Zürichben közlekedő tehervillamos, az ún. CargoTram. Azonban a Cityloginhoz hasonló, rendszerszintű megoldásokat egyelőre ritkán látunk, de a jelenlegi áruforgalmi igények mentén várható, hogy egyre több városban jelennek meg.

Források:

http://www.scmonitor.hu/logisztika/az-fm-logistic-bemutatja-a-citylogin-t-a-fenntarthato-varosi-logisztika-uj-fogalmat-20150401

http://citylog.kku.bme.hu/publications/mle_evkonyv.pdf

http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/2007/download/Tanczosne_MMA.pdf

Szerző

Mentés Dorina

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://leanlogisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr857370698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Dávid Pálházi 2015.11.06. 08:27:47

Nagyon üdvözítő, hogy az áruszállítás terén is kezd végre a hibrid és az elektromos hajtás megjelenni, azonban véleményem szerint ezzel semmit, de semmit nem segítünk az utak zsúfoltságán, a lerakodási területek megfelelő kialakításán (jellemzően megállnak, mert ki kell pakolni, a forgalom, vagy a gyalogos közlekedés pedig így járt).
Nem feltétlenül gondolom, hogy annyira lean szemlélet, hogy "zöldre festjük a kerítést", ezzel annyit érünk el, hogy az orrunk kiérhet kicsit a vízből.
Esetleg teherautó jól megközelíthető, parkolható belső pontokig, ezt követően pedig teherkerékpár, tehermotor?

Bakos Andris 2015.11.09. 08:29:52

Egyetértek abban, hogy lehet még fokozni, de a semminél több ez is. A környezetszennyezést picivel csökkenti ez a fajta megoldás is, de a zsúfoltságot, torlódást is, mert ebben a koncepcióban kevesebb járművel szolgálják ki azt az 5000 boltot, amiről a cikk ír, mint e nélkül tennék.
Persze ezen kívül az általad említett megoldás még tovább segítene ezen!

prckr 2016.10.14. 20:18:48

Budapesten is elkezdődtek már kiépülni hasonlü törekvések, élen járva pl. a Cargonomia teherbicikli központ szolgáltatásaival vagy a GLS teherkerékpáros flottájával.